الاثنين، 13 يوليو 2009

فرح روز



بالأمس القريب ولدت طفلة رقيقة بمنزل عم شحاتة صاحب محل البقالة القابع أسفل منزلنا والطفلةهى حفيدته روز بنت أبلة جميلة.

- أبلة جميلة التى لا أقابلها فى اى وقت إلا وإستوقفتنى وسألتنى عن أحوالى وتختتم حديثها دائماً إمتى ها نفرح بيك ؟ واجيبها باسماً كعادتى معها بكرة الصبح إن شاء الله وهى تعمل بمجمع التحرير وكثيراً ما كنت الجأ إليها عندما أريد ختم اى أوراق بختم النسر الرهوان وكانت تترك كل ما بيدها وتتوجه معى للموظف المختص وتقدمنى له قائلة خلى بالك ده أخويا وكان ينظر لها الموظف ضاحكا أخوكى ازاى يا جميلة ده أسمه محمد ؟

وتجيبه ضاحكة والله أخويا خلص انت بس ومالكش دعوة .

ومع مرور الأيام كبرت روز و جاءت لتلعب مع احمد أبن أختى وكانت خجولة وهادئة ومع مرور الأيام كنت لا أجد روز الا بصحبة ابلة جميلة وفى مطلع كل عام كانت أبلة جميلة تسأل عن أجندة روز التى تكتب فيها المحاضرات ومرت الايام سريعاً جداً وتخرجت روز .

- هو انا باين على كبرت ولا إيه؟

على فكرة إمبارح كان فرح روز على رمزى ابن عم كرم جارنا ورمزى هو الأخر كنا نلعب به حينما كان صغيرا .

هناك 28 تعليقًا:

هاني مهران يقول...

بص يا جدو


البوست ده كويس لكن كنت محتاج شقاوة زوام


وتعليقاته الجامدة على


الكراكترات


اللى فى الفرح


لكن واضح ان انت اللى كنت الكراكتر



تقبل مرورى

غير معرف يقول...

اجمل حاجه فيك انك بتعتز بذكريات
الطفولة
وبتهتم بيها
بس عايزه اقولك حاجه هو رمزى كان صغير قوي كده علشان تلعبو بيه

واتجوزت بكره الصبح ولا لأ
ايمان عبد النبي

سارح فى ملكوته يقول...

التدوينة دى حلوة

بداخل كل واحد مننا صندوق مغلق

ذكريات احلام احزان امانى

مهما كانت محتوياته فهو بداخلنا

ويبدو انك فى هذه التدوينة قد وقفت على اعتاب صندوقك


اتمنى حياة سعيده للعروسين وان تجد الفتاه المناسبة قريبا

مع خالص تحياتى

محمد سلامة يقول...

أنت عايز تفهمني إن العروسين دول لما كانوا أطفال كانوا بيسألوك هنفرج بيك أمتى ؟ ليه يا عم أنت من مواليد كام ؟

غير معرف يقول...

عشان تعرف يا زوام انك كبرت اوى اوى كفاية كدة بقى يا اخي الحق نفسك

محمد زوام يقول...

هانى مهران ( الشاعر العبقرى )
رغم انك فى الصورة دى عامل زى البدرى فرغلى بتاع بور سعيد
ومع ذلك انا مش جدو ولا حاجة ومش ممكن اكون كراكتر فى اى مكان انت عارف انا بميت لسان بس يلا بكرة تعرف

محمد زوام يقول...

ايمان عبد النبى عندنا يا مرحبا يا مرحبا والله يا ايمى الواحد بقى يتلكك
علشان يشوف الناس بتوع زمان اللى كانوا بيبقوا جنبك لما تحتاجى لهم فى اى وقت

محمد زوام يقول...

سارح فى ملكوته
متشكر جدا على تعليقك
بس انا الصندوق عندى كبير جدا
والمشكلة انى لو فتحته عايز لى 200 سنة ومش ها اخلصه

محمد زوام يقول...

بص يا سلامة
اكيد وانت بتعلق كانت دماغك مش معاك
او كنت نايم
او كنت بتضحك كالعادة
ركز يا سلومة وارجع تانى علشان تعرف ان اللى كانت بتسأل هى
ام العروسة

محمد زوام يقول...

انسانة
شكرا لمرورك
بس كبرت مين
اهو انتى اللى كبرتى
انا لسه صوغنن
والايام بيننا

محمد سلامة يقول...

أنت عايز تفهمني إن العروسين دول لما كانوا أطفال كانت أمهم بتسألك هنفرج بيك أمتى ؟ ليه يا عم أنت من مواليد كام ؟
أدينا صححنا التعليق فرقت ايه بقى يا عم زوام برضه نفس السؤال

إيمان عبد النبى يقول...

يااااااه
كبرت اهو يامحمد وبقيت جد
ماشاء الله بس حفيدك اسمه ايه

شيماء عبدالبنى(اخت ايمى)
متزعلش بضحك معاك بس

محمد زوام يقول...

سلامة
مش ها ارد عليك
ها اقولك حاجة واحدة ..بس
برررم... برررم

محمد زوام يقول...

شيماء عبد النبى مرة واحدة
مين قالك ان انا ممكن ازعل منك
جدو وستين جدو
ودى تيجى قال ازعل قال

من اجل عينيك يقول...

دلوقتي يا محمد فهمت انت عايز تقول ايه في تعليقك على بوست الطفلة وعد

فهمتك زي ما فهمتني

تشابه كبير بين الاحساسين وطعم مر تحسه لما تلاقي ان الدنيا بتمشي بسرعه وانت لسه ف اول الطريق

محمد زوام يقول...

فاطمة
انا عارف انك فاهمانى جدا وانا كمان فاهمك جدا وعارف ان فى بينا حاجات مشتركة كتير رغم اللقاءات القليلة بيننا
بس اكيد الايام ها تثبت لك وتثبت لى اننا مش فى اول الطريق ولا حاجة واكيد لما صندوق الدنيا يفتح لنا ها نلاقى فيه حاجات حلوة كتير القدر مخبيهالنا
قولى يا رب .

السيد الرئيس يقول...

أنا قلت لك هعلق يعني هعلق
صحيح أنا قلت لك أنا هعلق يوم الأربع والنهاردة بقى الأحد ,بس انا هفترض انك مش واخد بالك

كبرت أوي يا زووام , مش خايف ييجي اليوم اللي تلاقي فيه (روز) بقت أم ونتا لسه مطرحك ؟

أسف على صراحتي

محمد زوام يقول...

محمد باشا فوزى
نورت يا ريس
رغم انك محسسنى انى عندى 150 سنة .
لكن ما تقلقش كله معمول حسابه
والامور تحت السيطرة .
وساعتها ها انزل ببوست يكسر الدنيا اسمه فرح بنت روز.

عاشقة القاهرة يقول...

اكبر على كيفك وخلى الأيام تعدى وميهمكش حد طالما حابب يومك عيشة واستنى بكرة بشوق بس خد بالك اوعى خط السنين يعلم فى قلبك زى ما بيعلم فى الجبين احسن يجى عليك يوم وتسأل عمرى اللى راحح راح فين ؟

محمد زوام يقول...

مروة
متشكر جدا لاهتمامك
على فكرة انا بعمل بنصيحتك دى من زمان وعارف انى ممكن اكون غلط
بس مين فينا بيعرف ان اللى بيعمله غلط إلا بعد فوات الاوان .
لكن عندى ثقة فى ربنا وفى نفسى ليس لها حدود ان ربنا شايل لى حاجات حلوة كتير
فى صندوق الدنيا .
وانا لازلت ابحث عن مفتاح الصندوق .
ادعيلى الاقيه بسرعة .
قولى يا رب

هاني مهران يقول...

كل عام وانتم بخير

بمناسبة شهر رمضان المبارك

سارح فى ملكوته يقول...

كل سنة وانت طيب
رمضان كريم

nudy يقول...

الف مبروك علي فرح رزو وعقبالك يا محمد

الكتابة عن الذكريات شيء جميل بس احيانا الواحد بيكتشف فجأة ان العمر جري بسرعة

سارح فى ملكوته يقول...

كل سنة وحضرتك طيب
عيد سعيد

-_- يقول...

فين الجديد

كلمات قلبي يقول...

ازيك محمدادعوك لقراءة مدونتي على اللنك الآتي
http://modawna.wordpress.com/wp-admin/

هاني مهران يقول...

انت مش ناوى تغير ام الموضوع ده



ايه ماحدش اتجوز ولا مات من ساعتها


انت هتبقى مدون مناسبات ولا ايه


اكتب جديد بقى


اكتب عن الرحلة

غير معرف يقول...

مصر فى مهب الريح

فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 – العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 – ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 – رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.

لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى
www.ouregypt.us